BohaterON w Twojej Szkole to działania skierowane do placówek oświatowych i instytucji związanych z edukacją dzieci i młodzieży. Naszą misją jest tworzenie i przekazywanie wiedzy historycznej - szczególnie tej dotyczącej Powstania Warszawskiego - w atrakcyjnej dla młodych ludzi formie oraz nowoczesna edukacja patriotyczna. W tym celu, we współpracy z metodykami i praktykami ze wszystkich poziomów nauczania przygotowujemy konspekty zajęć i materiały edukacyjne do wykorzystania na lekcjach historii, polskiego, wychowawczych, czy zajęciach dodatkowych.
Tegoroczną edycję poświeciliśmy kobietom – uczestniczkom powstania, które stanowiły około 20 proc. wszystkich powstańców i odegrały niezwykle ważną rolę w jego przebiegu.
Do stworzenia materiałów wideo o sanitariuszkach i łączniczkach, ale również o kobietach pełniących funkcje dowódcze, walczących na pierwszej linii frontu i o tych, które podejmowały codzienną walkę o przetrwanie swoich rodzin zaprosiliśmy: Patrycję Karykowską – Bibliopatikę, Agnieszkę Jankowiak-Maik – Babkę od histy, Arkadiusza Patera – twórcę kanału Co za historia i ekipę Historii bez cenzury.
Udział w projekcie jest bezpłatny. Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy, a następnie na podstawie dostępnych materiałów przeprowadzić lekcje. Wypełnienie krótkiego, elektronicznego sprawozdania z przeprowadzonej akcji gwarantuje otrzymanie przez szkołę i koordynatora dyplomów udziału.
DLA CHĘTNYCH
W ramach dodatkowej aktywności zapraszamy nauczycieli i uczniów do stworzenia w klasie ekspozycji, która uzupełni zajęcia i zwróci uwagę na konkretne wyzwania, jakie podejmowały kobiety w Powstaniu Warszawskim.
Forma jest dowolna – może to być girlanda z wstążek, serduszek, proporczyków czy innych elementów zawieszonych na sznurku w klasie lub umocowanych np. na stojaku na ubrania. Każdy uczeń przygotowuje własną zawieszkę, na której umieszcza imię i nazwisko, pseudonim oraz informację o roli wybranej uczestniczki powstania. Jeśli ma taką możliwość, może dodać także jej zdjęcie znalezione w dostępnych źródłach.
Przygotowanie zawieszek można zlecić uczniom jako pracę domową (przed lub po zajęciach opartych na naszych materiałach), a w klasie już tylko wspólnie stworzyć z nich ekspozycję. Instalacja nie musi ograniczać się do jednej klasy – może być rozbudowywana o zawieszki przygotowane przez kolejne grupy uczniów, stając się wspólnym dziełem całej szkoły.